update - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu

update

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

30 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goeienavond lieve schrijvers. Ja is effe geleje,maar het internetcafe was dicht. Het project loopt niet zo, zoals het wezen moet. maar goed dat is weer iets voor thuis. ik laat het los. Effe de dagen doornemen. kerstavond was een feest. met de 2 andere vrijwilligsters en onze gastouders de garage en alles daarom heen mogen versieren. ha ha . zwarte doeken en witte daaromheen, enne ja ja , jakkie met jouw gele ballonnen , Ze vonden het geweldig. Daarna wat gedronken met elkaar en onze gastmoeder van 47 jaar ,Brenda, kwam plots tevoorschijn als Tina Turner. En dat op me muziek van Jim reeves,i am deaming off a white cristmas. dansen en veel gelachen samen (niet te vergelijken bij ons thuis vroeger) mama zou zich 10 maal hebben omgedraaid. EErste kerstdag naar de Apostolische kerk. Zooooo wat geweldig, een bomvolle kerk, een koor van zeker 80 mannen en vrouwen met de meest geweldige stemmen. en 1 ontzettend mooie sopraan .(wat een kippenvel constant )Zo prachtig de stemmen het volume. Brenda huilen en ik ook. Zo verschrikkelijk mooi, heb ik nooit eerder ervaren. (zelfs niet met de kerkdienst tijdens het Jazzfestival. )Geweldige preek, en een ieder mag de communie ontvangen, ook de hele kleintjes. (wat zijn ze mooi zeg) ! klein meisje als engeltje,zie je het voor je. Zo,n mooi klein zwartje. geweldig. daarna naar huis om de garage verder te versieren,(met de meest ouwe geroeste tafels en kleden erover heen. Voor 25 man gedekt. En nog meer ballonnen opblazen. Brenda had zelf het e.e.a. aan lekkres gemaakt, en de overige fam. leden brachten de rest mee. Als het ware een lopend buffet. (alles wel koud hoor.) Van grote garnalen, inktvis, mosselen, bief,kip, en Oe lala Koeientong , (BRrrrrr) Geweldige toetjes, volop fruit en limonade. Mijn eerste glas was pas om 18.00 uur. Hee goed he. Met velen gepraat en gelachen. Een ieder op straat is wat aan het wandelen en uit de huizen hoor je geroezemoes en af en toe kerstnummers. heel erg vreemd op in de zon (was prachtig weer) kerst te vieren. ik zeg eerlijk, de kerkdienst was geweldig, maar verder niet echt een kerstgevoel. in de avond alles aan kant gedaan, en aan het dweilen geslagen.Bijtijds naar bed. 26 dec. zou met nog andere vrijwilligers naar het strand gaan, maar zij gingen pas om 13.00 uur. Ik dacht .....bietje laat ,ik ga eeerder. Nou niet dus. De trein puilde uit honderden mensen op het station,(niet als thuis hoor ) een ieder ging naar het strand. Ze hingen uit de terin, en er kon geen appel meer bij, zo en zo bomvol. wachten op een volgende dus (1 uur later ) hetzelfde gebeurde weer. Enfin besloten om een taxi met 5 man te nemen. dat gedaan. De standen, oh oh oh wat vol, maar het kon er mee door, we hadden nog plaats.Grote golven, een strakke blauwe lucht, maar boven de bergen vlogen de wolken, dus ook de wind beneden. Sjong sjonge niet te filmen. na 2 uur een restaurantje opgezocht . gellof het , mijn 10 vingers ( ik heb er niet meer)waren bevroren. In geen JAREN meegemaakt. ha ha . En wat denken jullie wat ik heb gedronken ???? Gluewijn......En lekker jo. zOOOOOO!!!wAS OM 21.00UUR THUIS. mijn gastouders zijn voor enkele dagen kamperen met hun fam. (ja op eerste kerstdag werd de aanhangwagen nog gemaakt,met zun allen onder dat ding . is wat he.
Ik had een sms naar het kantoor gestuurd want er waren dingen gaande die niet klopte. Wordt ik in nde ochtend om 6.30 uur daarover gebeld. Nou nou. Maar goed. Moest gister dus een vrije dag nemen. Ben naar de waterfront gegaan. Vond het wel mooi maar is niet mijn ding .Inde avond blijf ik altijd thuis. vandaag weer een hoop wat niet klopte (geen communicatie onderling vanuit kantoor) hen 2 uur gewacht en uiteindelijk naar de town ship (=sloppenwijk) kennis gemaakt met de fam,en hun 5 kinderen. Wat een gastvrijheid en lieve mensen. Kinderen vliege gelijk op je af. En wat voor werk !!!!! ja ja Liesbeth ( voor hier Lizzy) metselaar,bouwvakker dus. Vorige vrijwilligers hadden al een huisje gebouwd, (wordt een soort opvang voor de kleintjes)er moet dus nog het e.e.a. gedaan worden. maar jongens tis wa in zo,n sloppenwijk. beslist niet alleen lopen, zeker niet bij schemer of donker. Drugs alcohol, schietpartijen en steekpartijen. Mensen leven echt onder de armoedegrens. Onderkomen van plastic,, golfplaten (asbest) en kartonMaar allemaal vriendelijk. heb al wat contacten. (ach als mamie of auntie is dat toch anders )Zou morgen weer gaan, maar kreeg net een tel van een van de vrijwilligers om mee te gaan naar de pinguins. Enne ,ik denk mar dak da doe.
Dus ik denk nog effe na. het weer vandaag bewolkt en veel wind. Op de brug was het maar 20 gr. Voor jullie warm denk ik zo. Oja, marinet , waarom belde je me in de nacht??? Kon je alleen niet horen Ut was 3.30 uur. . Ja nu begrijp ik het ,,,je nieuwe tel. uit proberen hee, en je kleine zusje wakker maken. Nou lieve lui, ik denk dat ik er ben zo. (zie mijn alcoholmanneke bij regelmaat langs komen. ) Op eerste kerstdag zei ik, metty Christmas , en hij keek me aan en zei, Today?? Ik antwoorde yes yes men. Hij OHHH.ja ja wat een andere cultuur en leven. Maar...Wel erg in elkaar, sociaal met elkaar begaan.. Uiteraard is er meer leven buiten dan binnen, en scheelt een hoop he. Nou Lieve lui, ik kom nog voor ut ouwejaar terug hoor, en hoop dat ik dan nog meer kan vertellen. heb het naar mijn zin, ondanks dat er vanuit ut kantoor geen moer klopt . Komt goed. Nou voor jullie allen sterkte met en in de kou, en kijk allen uit met glijen he. geen arm of beneb breken. Liefs voor jullie en veel dank voor de leuke reacties. Oja jak, hoe krijg ik mijn foto,s geplaats op deze site ??? Ik sms je nog wel. XXXX Lizzy

  • 30 December 2010 - 21:40

    Ellen En Thijs:

    Lieve Liesbeth,

    Een korte reactie op de laatste avond van dit oude jaar, waarbij je toch weer even terug kijkt op wat is gebeurd en wat je aan positieve dingen ten deel is gevallen. Voor ons is de weegschaal positief en kijken nog met erg veel warmte terug op ons feest.
    We vieren de jaarwisseling met Amy en Frans en Karel en Lia bij ons thuis en zullen om 0.00 uur even aan je denken. Het ga je goed, nu en in heel 2011.
    Liefs.

    Ellen en Thijs

  • 30 December 2010 - 22:57

    Anouk:

    Ha lies!

    Wat een verhaal weer!! Heel anders dan hier!! Heb je de koeientong nog geprobeerd.. Of overgeslagen;)?
    Alvast een heel goed uiteinde en de beste wensen voor 2011!!

    Kus kus

  • 31 December 2010 - 14:25

    Bob Wim:

    lies snel even n groet van bob wimik en ineke wens je n goed eind2010 en n heel goed en gezond 2011 en tot ziens in 2011 gr ineke en bob wim xxx

  • 02 Januari 2011 - 10:30

    Harry:

    goedemorgen lieve zus op de eerste plaats een goed en gezond 2011 van ons allemaal en laten we er een gezellig en positief jaar van maken
    zo te lezen gaat het goed met je alleen is het nog niet echt vrijwillegerswerk maar je heb wel een mooie tijd geniet ervan morgen gaan wij naar peter en monique aan zee even een paar dagen het hoofd leeg maken is wel nodig
    we blijven jevolgen op de site
    we denken aan je en houden veel van je groetjes en xxxx harry sjanet emiel en steef houdoe

  • 03 Januari 2011 - 14:50

    Dian:

    Lieve Liesbeth,

    Wat een mooi verslag, ook al loopt niet alles volgens planning, ik lees wel dat jij je energie daar kwijt kan en veel mensen kan helpen en dan ben jij toch in je element. mooie mensen en ervaringen ontmoeten.
    Mooi om te lezen het bezoekje van de pinguins, ik zie je zo in gedachten daar staan lachen.
    Geniet nog van de tijd dat je daar bent, het zijn toch prachtige ervaringen.
    Liesbeth, ik wil jou nog een gelukkig nieuwjaar toe wensen, met veel geluk,liefde en gezondheid.
    Dat je weer veilig thuis mag komen en ook thuis de rust en je draai kan vinden.
    Veel liefs Dian.

  • 03 Januari 2011 - 15:10

    2011:

    Dag goei en trouw volluk. Voor allemaal een mooi en gezond ,inspirerend 2011. Ik heb enkele mensen .o.a fam. sms gestuurd, maar blijkbaar niet aangekomen,of ontvangen. Maar ja, zo gaat dat nu eenmaal. het weer is wat beter begrijp ik ? Nou hier soms wisselend,1 jan. veel regen in de ochtend, daarna , weer zon.Mijn oudejaar is een geweldige ervaring geweest in de sloppewijk. Had er eerst de muren gemetseld, en daarna besloten om er te blijven (ze bleven maar vragen ) Dus niet met de andere volentiers op stap. Ik had al een hoop eten en drinken meegenomen voor de fam, kids en buren, maar goed na de beslissing nog meer gekocht en flessen bier. Tot ut geld op was. neem nooit veel mee, want de betrouwbaarheid is minimaal, Nou dus eerst paar kleine glaasjes bier met de buren (iedereen komt langs ,en alles wordt gedeeld. ) Met een belg zitten praten die daar al jaren woont. Gat in de grond graven ,en dan hout en vuur, een oud geroest ijzer erop, en dan het vlees. Voor hun doen was het een groot feest, beetje macaronie, en witte bonen met mayonaise, brood, en happen maar (oja, tomaat en komkommer)Wat genoten zij en ik ook. Maar ja dan komt er ook een tijd dat je graag de toilet wil bezoeken. Maar die hebben ze niet. Ik in de kamer (????) met wat lappen ervoor, op een grote gele emmer ,met w.c bril erop. Ha ha . maar ja ,ik zou om 21.00 uur weggeaan (ook vanwege schietpartijen in de nacht) en moest om 20.00 uur weer, maar dan wat anders. Ohh dat kon gewoon in de kamer (nou nee dus!!)Ik met mun emmer en bril naar buiten in het nieuwe huis ,alles open ,nou dat was ook weer een gezellige ervaring (champagne hoeft dus niet meer ,als de building klaar is ))Omspoelen en achter het huis gooie, zand erover en klaar is kees. Om 21.30 met taxi thuis. Douche genomen, en om 00.00 uur naar buiten ( ik was alleen, iedereen was weg )geen punt, ik voelde me zo rijk vanbinnen.Buiten kwamen de buren en overburen nieuwjaar wensen. dat was dus goed he. Nog un neut genomen en naar bed. heb wel aan jullie allen gedacht hoor. Maar was erg tevreden. Ik heb nog nooit zoveel kusjes gehad in 4 jaar dan van de kids en volwassen mensen in de sloppenwijk. Het is echt gevaarlijk om daar alleen te zijn. Drugs, criminaliteit (mensen beroven)en alcohol en vechten ,schieten is dagelijks. Maar goed. Nieuwjaar alleen naar capeTown, parades gaan door de straten. Volop muziek, veel gefluit op fluitjes en muziekgroepen. Onvoostelbaar wat je ziet. hele fam. ligge al uren met al hun etens waar op de grond, stoel, dur hele hebbe eb houwe, om te kijken naar de parade. Geweldig om er tussen door te lopen, want het is zo druk jo. In de avond naar andere volentiers om nieuwjaar te wensen. Gister voor ontbijt naar een ander gastgezin gegaan.Had uitnodiging gekregen. ZOOOOOOO, wat gezellig, alle fam. komen onaangekondigd binnen vallen en moeders staat in de keuken om alles klaar te maken. Champange, en de flessen kwamen op tafel. Iedereen rookt en drinkt (zit dus op un goeie wei hee!!)Na een heerlijk ontbijt wat altijd later begint dan de afspraak, ben ik met 2 andere vrijwilligers naar Kalkbay gegaan, en heerlijk gewandeld in de bergen. Aan het strand (prachtig weer)visafslag, en ja daar waren de zeehonden. Onverwacht maar zo leuek he. Wij in een super tof resaurant aan zee ,wijntje genomen, en olijven,Veel mensen eten oesters die spot goedkoop zijn. Een geweldig uitzicht , zitten op de vensterbank open ramen, en zo over zee,met ruige rotspartijen.En daar kwam een band optreden. Modern jazz. Swingde als een gek, en was super. Nog maar een fles, en toen nog maar eentje. Geld was op. Maar wat een sfeer, iedereen geniet en praat met elkaar.. taxi naar huis. Kost::: 3 euro. Vandaag met 50 kinderen en veel moeders naar het strand waar alle pinqiuns rondhuppelen. geweldig. Wij over de rotsen klimmen en de zee in met de kids. Ik was de enige die de koude zee in ging, maar wat een plezier zeg. Super. Veel moeders waren erbij, en een ieder helpt elkaar met sjouwen en noem maar op. zelfs de kleintjes van 6 jaar vragen, hee mam zal ik je rugzak dragen . Wat een schatten. na dat ik mun onderbroek was verloren (Badpak aangedaan) en rondgekeken of er misschien een pinquin was die mijn onderbroek aan had ,zijn we de bus ingegaan en daarna met de trein weer verder. Nou jullie merken wel, dat ik het reuze naar mun zin, heb. ben nog de enoige vrijwilliger in mijn gastgezin (de andere 2 meisjes zijn vandaag vertrokken) Ga zo meteen met Brenda (gastmoeder) naar haar zusjes. Morgen sportdag met de kids. Ik ga nu mijn best doen voor wat foto,s. Ik kan nog meer vertellen ,maar komt thuis wel. Voor allemaal alle goeds he, en sterkte in de kou. Hier is het weer Heerlijk.Leuk om jullie reacties te lezen. xxxxxxxxxxxxxxxLiesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Liesbeth

Van 17 maart tot 15 april ga ik een spannende tijd tegemoet in Sri Lanka. Twee weken de handen uit de mouwen steken bij een jongensweeshuis, Don Bosco in Maggona. Daar wonen zo'n 80 boys, zonder ouders of ouders die niet in staat zijn voor hun te zorgen. Daarna is het op naar Kandy, waar ik aan verschillende (opstartende) projecten een steentje ga bijdragen. Hier gaat het ook om ouderen. Ik houd jullie op de hoogte! Jullie kunnen mijn belevenissen via deze site volgen, en het zou superfijn zijn hier wat berichtjes te ontvangen. Liefs Liesbeth

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 45889

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda ,Project heet Foodsteps

18 September 2014 - 11 November 2014

Op naar Kona (Ghana)

08 Januari 2014 - 14 Februari 2014

Weer naar Ghana Stichting ATA. !!

25 September 2013 - 31 Oktober 2013

Liesbeth in Ghana 2013

28 November 2012 - 02 Februari 2013

Gaat spannend worden ,op naar Oeganda

14 December 2011 - 01 Februari 2012

Kilimanjaro beklimming Tanzania

20 December 2010 - 18 Januari 2011

Vrijwilligerswerk Zuid Afrika Kaapstad

17 Maart 2010 - 15 April 2010

Liesbeth in Sri Lanka

09 November 2008 - 18 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: