liesbeth - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu liesbeth - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu

liesbeth

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

23 November 2008 | Guatemala, Guatemala-stad

Ja, daar ben ik nog effe. Zoals julie wel merken ,ik ben geen ster op de p.c. . De foto van Jacoline en mij kan ik effe niet vinden. Wel heb ik 2 mannen op gedaan ;en.knapperts he , Deze week heb ik ook nog een ceremonie in het gastgezin meegemaakt. i.v.m. kerstmis.

  • 24 November 2008 - 12:42

    Liesbeth Riemslag:

    Hoihoi Liesbeth,het is goed om te lezen dat het goed gaat met je.Zo te lezen doe je heel wat indrukken op en heb je het goed naar je zin,geniet ervan want het is weer zo voorbij.Met ons moederke gaat het goed,ik houdt ze wel op de hoogte.Hier in Nederland is het slecht weer,gisteren n pak sneeuw en nu weer regen,kan je niet wat zon deze kant uit mailen.?Oke Lies hou jhe taai en tot mails.Heel veel groetjes van ons
    Peter en Monique

  • 25 November 2008 - 11:20

    Liesbeth Riemslag:

    hallo lieve lies leuk jedat ons af en toe belt om ons op de hoogte te houden het gaat prima met je zo te horen geniet er maar goed van je heb het verdiend we missen je wel hoor fijne weken nog toegewenst groetjes van harry sjanet en de kids xxxxx

  • 26 November 2008 - 08:39

    Manja:

    Hoi Liesbeth,
    Ik heb een leuk versje voor je in het spaans.
    Ben benieuwd wat je ervan maakt. Het is wel zo dat in Zuid Amerika sommige spaanse woorden een andere(dubbelzinnige) betekenis hebben, dus zorgvuldig mee omgaan, eerst zelf proberen.
    La paloma es el pajaro de la paz. La esposa es la paz del pajero. El viejo tiene el pajero en paz. El soltero no deja el pajero en paz. La viuda no tiene pajero ni paz. La soltera no conoce la paz, ni el pajero.
    Als je de zinnetjes onder elkaar zet heb je een beter overzicht. Succes ermee.

  • 26 November 2008 - 15:14

    Marie Jaaaa:

    Hoi Bets,

    Zooo, je maakt wel een hoop mee zeg,en gelukkig lees ik allemaal positieve berichten van je.Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je in een fijn gastgezin terecht bent gekomen.
    Back to Basic,"geen drank geen sigaretten" is op zich natuurlijk alleen maar goed voor je lijf en voor een betere conditie. Ik vind het heel knap wat je allemaal presteerd en dat op jouw leeftijd !!!!
    Nou Petje af hoor meid.
    Geniet er maar van.
    Leuk dat je al wat foto's mee doorgemaild hebt.
    Ik wens je nog heel veel mooie momenten.
    Wees ge groetjes...maria

  • 27 November 2008 - 18:42

    Liesbeth:

    Hoi allemaal. Zo te horen .is het in ned. niet al te best weer. Zal ik jullie dan maar eens jaloers maken ?Het is hier prachtig. In de ochtend vrij koud, (douche ook ) BRrrrr. Maar om 9.00 uur staat het zonnetje hoog aan de hemel. Dinsdagavond na de vergadering met allemaal naar een cafeetje geweest waar ze de waterpijp roken. En dat is toch lekker, ja ,met appel of limoensmaak . heerlijk hoor. Vanavond organisren wij een benefietconcert voor Caras Alegras. Geld ophalen voor de kinderen. O.A speed daten. (ha ha , gaat wat worden hoor ) Morgenvroeg ga ik op bezoek in de vrouwengevangenis,met een Ned. meisje wat daar werkt. Vlg. week naar een ,,blijf van mijn lijf huis,,.
    Dit weekend gaan wij allemaal weg met caras. i.v.m. sinterklaas. Leuke dingen he. A.s. woensdag en donde3rdag gaan wij ,alle vrijwilligers en al de kinderen op kamp, tenten en alles mee, voor 2 dagen i.v.m. Kerstmis. Daar kijk iuk ook wel naar uit. We moeten dan ook bij de kinderen in een tent slapen (lekker al die ongewassen kindjes met misschien wel beestjes )??. Vrijdag 5 dec. afscheid en zaterdag 6 dec. ga uik met een organisatie een tour maken naar het noorden van Guatemala. . SAlle vooruitzichten weer positief. Soms zou ik willen dat jullie hel even om de hoek konden kijken. Ervaringen en gevoelens zijn toch niet echt uit te leggen hoor. Nou mensen, ik ga nog even wat foto,s door sturen, als het lukt. Lieve Thijs, een mooi feest he. en jij ook Jakkie.
    En dank je wel voor de mensen die reageren op mijn berichtjes. Lieve groet Liesbethxxx

  • 27 November 2008 - 20:21

    Cindy En Frank:

    Hee Bets,
    geweldig dat je dit kan doen petje af voor jou sorry dat we zo laat reageren maar ik was je mailtje kwijt met deze inlog en ik was glad vergeten hoe de site heet dus naar veel googele wel gevonden.
    Het gaat erg goed met Oma maak je daar maar niet druk over wij gaan er regematig heen. wij mailen je snel groetjes van ons cinmauelalytfran.XXXX

  • 30 November 2008 - 22:01

    Maya:

    Hoi Liesbeth,

    Wat gaaf zeg om jou zo te volgen ik kwam er pas later achter want mijn computer deed het weer niet fijn dat je zo geniet dat is natuurlijk een hele ervaring rijker pas wel goed op jezelf he .

    Liefs van Maya.


  • 01 December 2008 - 19:27

    Marlies:

    Hoi Liesbeth,

    Leuk dat je Jettie belde om het hele koor de groeten te doen! Jouw voorbereiding op kerst is enigszins anders, dan de onze; we oefenen kerstsmartlappen, zo van die liedjes die je voor sinterklaas al niet meer uit je hoofd krijgt....

    Goed te horen dat deze trip zo goed bevalt en dat je zoveel leuke activiteiten hebt als lid van het gastgezin. Geniet van het mooie weer, want hier is het nat, koud en somber.

    Hoe is het met je Spaanse les? Volgens mij heb je meer kookles, dan Spaanse les.(Neem wat recepten mee!)

    Veel plezier,

    Marlies

  • 02 December 2008 - 18:14

    Liesbeth:

    Ola Ola Ola, zo. het is weer even geleden. maar ja, druk. En Thijs, jakkie , jeanette, hebben jullie nog een gezellige verjaardag gehad ??Zal best. j.l. donderdagmiddag was er een afscheid van een van de vrijwilligers bij cara,Alegres. Zij heeft ruim 1 jaar gewerkt. Zeer emotioneel gebeuren. Alle moeders waren aanwezig . huilde, en bedankte haar. Cadootjes, een ieder op haar eigen manier.We hadden taart, een grote bloemenboog gemaakt. en ranja cocktails. . De avond hadden wij het feest van C.A. ivm geld ophalen voor de stichting, en dat in een discotheek. Die avond dus ook speeddaten. sjonge sjonge, wat heb ik gelachen, om de 5 min. een andere persoon ontmoeten. Ik heb alle foto,s gemaakt, want voor mij zat er niets tussen. Ja, uiteraard was ik qweer de oudste. Jaaa, ik had wel sjans met een guatamalteekse. Potverdorie, ik kreeg ze echt niet van me af. was wat hoor. Nog veel gedanst , en om 2.00 uur de taxi naar huis genomen. Vrijdagochtend naar de vrouwen gevangenis. 18 vrouwen van jong naar oud (nu op de achtergrond-stille nacht-heilige nacht in spaans ).
    1 babietje van 8 mnd was bij zijn moeder. 1 oudere vrouw van zeker 70 jaar zat er al 30 jaar. Controle is bar. gewoon tje tas afgeven en je kan door. De bewakers hebben constant contact met de vrouwen achter een hekwerk,
    je kan echt van alles mee naar binnen smokkelen. 8 vrouwen slapen op een slaapzaal (nou ja slaapzaal !!!))gordijnen aan iedere nkant, zoals vroeger in het elizabeth gasthuis. Geen enkele privilege dus.op zaal ook een 2 pits gasfornuis, ze koken heel wat af. verder zitten ze buiten in een afgesloten ruimte(in of uit de zon) en maken armbandjes. In de zomer goed te doen, in de winter is het er bar en bar koud, er is n.l. geen verwarming. Een hele waardevolle ervaring dus. Zaterdag en zondag naar het zwembad en hotel. Mooi weer, edoch wel vaak bewolkt.In de avond sinyterklaas met zun allen., met een spel wat heel leuk was. barbecu gedaan (vondik minder geslaagd) maar ja.
    Zondag weer terug, onderweg tijdens wisseling van de bus, een enorme optocht ivm. Kerstmis hier. Sjonge sjonge, het leek wel comlpeet carnaval. Kinders verkleed als Maria en Jozef, op een achterbak van een auto. Majorette korps en fanfare. Op zich heel kleurrijk.5 meter verder ligt er een man op de stoep, een ieder stapt er overheen of gaat er langs heen. Niemand trekt zich iets van die persoon aan, ( is normaal hier op straat. Voor hetzelfde heeft deze man een atack gehad ofzo). Nee hoor gewoon straal bezopen, zoals zovelen.
    De winkels en straten zijn al vanaf Nov. versierd met de meest afschuwlijke kerst kits.,slingers en bellen. Nou dulce personas , ik ga maar weer eens veder. vanochtend mijn laatste spaanse les gehad, ja ja en ......een diploma. (symbool)) Vanmiddag naar de kids. Die zal ik wel gaan missen.Met de moeders ook een goed en lief contact. Ook nog velen van de maya -cultuur. Prachtige zelfgemaakte (geweven)kleding,laag over laag. Ja echt ,mooie indiaanse gezichten.Okidoki. Dikke zoen voor allen en tot schrijfs maar weer. Adios, Liesbeth x


  • 04 December 2008 - 19:11

    Jacqueline:

    Jee Lies, wat maak je daar een boel mee meid! Heel andere wereld hee. Als ik het goed heb gelezen ga je een dezer dagen een trip maken naar het noorden, ben benieuwd! Ook wel goed voor je om even echt vakantie te houden na al je drukke werkzaamheden en de vele studie uurtjes....
    Tja ook ik ben een dagje ouder, en heb dit heerlijk gevierd in SPanje en Portugal, in Portugal een oud collega opgezocht die daar een Bed en Breakfast is begonnen.
    Vrouwke, geniet ze daar nog, ik ga nu snel je foto´s bekijken! Lieve groetjes van Jacq.

  • 05 December 2008 - 21:32

    Liesbeth:

    Zo, allemaal. het weekend staat voor de deur, althans hier dan. Het is nu 15.00 uur,en het weer is wat van streek, temperatuur okay, maar wat bewolkt. Gister zijn we terug gekomen van Panajachel. Kamperen met 50 kids, leeftijd vanaf 8 jaar tot en met 14 jaar, Jongens en meisjes. 15 vrijwilligers, wat echt wel nodig is geweest. Woensdagochtend zijn we om 8.00 uur vertrokken met een bomvolle bus, prachtig weer en een mooie tocht, ook wat zieke kinders in de bus, (velen komen amper het dorp uit, en zitten dus bijna nooit in een grote bus.)11,00 uur aankomst. Heerlijk weer, de zooi uit de bus, en wat een chaos zeg, al die spullen en opgewonden kinderen in die prachtige natuurschoon. Ja, ze komen nooit ergens, dus meer dan uitgelaten, rennen door alles heen, en niet kunnen en willen luisteren.Edoch uiteindelijk zijn we in groepjes de omgeving gaan verkennen, schitternd een jungle van hoge bomen en planten, vingerplant van 3 meter hoog,met enorme bladen (en wij maar kunstmest geven ,haha, ) advocado bomen, palmem, ruige bamboe,s, en bananen bomen. Tussendoor zie je een enkele aap slingeren(brulapen ) nou de kinders brulden haerder dan alle apen bij elkaar hoor. De
    miereneter. Ook een mooi dier om te zien. Koffie bomen ,helaas de vrucht was nog niet helemaal rijp, maar de kinders aten er vrolijk van.prachtige watervallen en hangbruggen over de rotspartijen en watervallen. In de middag nog wat spelletjes gedaan , en daarna douchen. EEn feest van jewelste (warme douch. Met zijn tweetjes eronder, jonge jonge wat lachen, en tevens je neus dicht knijpen, want oh oh wat een geurtjes dragen zij bij zich.Soms om misselijk van te worden, zeker als zij hun kleding uit doen. Allemaal houden zij hun ondergoed aan onder de douche. Haren wassen met shampo, was ook een groot feest. Daarna eten en een kampvuur. (om 22.00 uur moest het stil zijn in de tenten, nou mooi niet, zeker de oudere bleven nog een tijdje bezig. In de ochtend was de eerste om 5.30 uur al wakker, om 6.30 uur zaten ze al in de speeltuin. We hebben ze weer in groepjes verdeeld om andere aktiviteiten te gaan doen en ja,,,,ik heb ook op de kabelbaan gezeten. Jeetje dat si een ervaring geweest, hangen in de lucht op 600.meter hoogte, en zo boven de bossen e.d . zweven . Was heel effe eng , maar daarna werd her echt heel tof. De breedte was 80 meter. . Prachtig natuurschoon, ook van bovenaf gezien. Ja, dan daarna naar het enorme meer, met uitzicht op de vulcanen. Kinders niet meer te houden, met kleding en al het water in. Ik was blij dat ze weer wat gewassen waren (later bleek, dat het riool er ook op uitkomt ). Maar goed nik ook met kleding eral erin. Een groot waterballet, veel gelachen, en ik heb ze in het water weer wat ned. woordjes geleerd. ;ja en aan ieder feest komt een einde he. Nadat we terug waren op het kamp, alles opruimen. (wat een zooitje, ze gooien werkelijk alles op de grond. Binnen de korste keren is het net een vuilnisbelt.). Om 17.00 uur waren we terug, allemaal moe, maar voldaan, en lekker vies weer van het water . . Afscheid genomen van de kinders en de moeders. (het huilen stond me nader bij dan het lachen hoor, hetzelfde bij de moeders. en kids ) Maar goed, dat is het ñleven nu eenmaal.Ontmoeten en afscheid nemen. Vandaag ga ik me wat voorbereiden op de tocht die ik ga maken morgen. Oja, mocht er iets zijn , dan ben ik vanuit Nederland te bereiken op tel. nummer 0050242733621.
    Nou lieve mensen, ik ga er weer mee stoppen , voor allemaal een dikke zoen , speciaal voor mama veel kusjes. En mama over 14 dagen ben ik weer thuis. Dus aftellen maar. Houdoe , en adios.
    Oja, velen alcoholisten liggen hier zomaar ergens op de stoep, straat, brug, . Een ieder stapt er over heen. van de week heeft een auto een man overreden die dronken tegen de straat aan lag. ja, helaas, einde van zijn leven. DEe tegenstellingen van het leven hier en de prachtige natuurschoon, staat lijnrecht ten opzichte van elkaar. De enorme armoede en bedelaars. Hasta la Vista aqui. xxxxx

  • 06 December 2008 - 18:36

    Marlies:

    Liesbeth,

    Enerverend zo'n vakantie. Hoewel volgens mij is van vakantie nauwelijks sprake en kom je bekaf thuis van al die indrukken en activiteiten.
    Wat een vreemde tegenstellingen: armoede, alcoholisme, wezen, verdriet en desondanks veel vrolijke mensen, een kerstkermis en een prachtige natuur.
    Over je Spaanse les schrijf je niet veel meer; is het geworden wat je ervan verwacht had en kun je je wat verstaanbaar maken?

    Ik word steeds nieuwgieriger naar de foto's!

    Veel plezier en geniet ervan,

    Marlies


  • 07 December 2008 - 20:43

    Betty:

    Hallo Liesbeth
    Wat een avonturen, wat een verhalen! Geweldig! Leuke foto's ook. Volgens mij kom je dadelijk doodmoe thuis en moet je eerst 14 dagen bijkomen van alle indrukken. Gisterenavond Sint Nicolaas gevierd met de vriendenclub. Weer erg gezellig en veel leuke en mooie surprises. Iedereen had ontzettend zijn/haar best gedaan. Weer veel gelachen. Ik blijf me verwonderen, dat iedereen steeds met een originele surprise komt gedurende al die jaren!Jij zult daar ginds wel niets van dit feest mee gekregen hebben, maar voor het volgende feest (Kerst) ben je weer thuis! Beleef nog maar veel mooie verhalen. Ik hoor ze graag! Groetjes en tot ziens, Betty

  • 08 December 2008 - 19:58

    Ellen En Thijs:

    Lieve Liebeth,

    De verjaardagsfessten van Thijs en St. Nicolaas zijn weer achter de rug. Thijs was wel erg onder de indruk dat je hem gebeld hebt op zijn verjaardag. Tijdens het feest hebben we iedereen jou groeten gedaan en ons afgevraagd hoe het je vergaat. Over St. Nicolaas heeft Betty je al geschreven. Het plezier zit hem in de gedichten en de surprises. De cadeautjes zijn maar bijzaak en dat is goed ook. Waar jij bent moeten ze het met heel weinig doen. Water en zeep behoren hier toch tot niet meer weg te denken zaken. Aan de andere kant zie je dat kinderen overal op de wereld hetzelfde kunnen reageren. Ook hier heb je bij schoolreisjes en schoolkmpen te maken met heel drukke kinderen, die slapen wel het minst belangrijk vinden. Je schrijft weinig over je gezondheid. Is je hoest helemaal over en hoe gaat het met je vermoeidheid? Na alle inspaningen en emotionele indrukken wensen we je nog mooie vakantieweken. Tot gauw en pas op jezelf.
    Groetjes,

    Ellen

  • 10 December 2008 - 23:00

    MERie Aaah:

    Hoi die Bets,
    Nou zeg, Jij maakt wel veel mee in die korte tijd. Deze reis is niet te vergelijken met de vorige en ik heb de indruk dat jij je daar helemaal in je element voelt.Ik ben benieuwd of je nog kunt wennen als je straks terug bent in ons koude kikkerlandje.
    het zal een hele overgang voor je zijn...heel saai denk ik vergeleken met daar !
    Nou meid, leuk om je belevenissen mee te kunnen lezen .
    Ik wens je nog een paar hele mooie weken en denk ook een beetje aan jezelf.
    Wees ge groetjes...Maria
    p.s. ik kom net terug van de repetitie ,op de fiets koud ,regen ,wind, dus zeiknat.en als ik jou dan zo zie op de foto's lekker in je zomerse outfit tsja....
    ach..alles heb zo z'n voor en z'n tegens, z'n pro en z'n contra.. zou Johan Kruif zeggen.
    Fijne tijd nog daar.
    bay bay.

  • 11 December 2008 - 01:29

    Liesbeth:

    Hee allemaal. Heel effe en berichtje van mij, want ik mag even op kantoor van het Hoetel waar ik nu ben in Antuiqa. Leuek mensen ontmoet , ok een oudere amerikaan, Skip ,die vandaag naar het ziekenhuis moest. Ja, ik met hem me om ok daar eens en kijkje te nemen. Wel een prive ziekenhuis, maar toch. wer een hele ervaring . en een hele leuke en knappe arts. Olala . Daarna herlijk op mijn eentje door de stad gedwaald. weer veel ervaringen op gedaan en schitterende gebouwen gezien. Onverwachts terecht gekomen in en ziekenhuis voor zwaar gehandicapten. Zowel lich. alswel Verstandelijk. Ben me rot geschrokken. De kinders liggen als het ware in een kooi van ijzer. De en met een onderlaken (?) de ander op ngewoon plastic, een en al vergroeiingen. Leftijd is niet te schatten. Deze mensen worden door hun fam. verstoten vanwege hun handicap. Ik mocht gelijk helpen en mee eten geven. Kop soep met brood en en fles met melk (?)Geen luiers maar katoenen lappen om. Geen schortje maar vieze doekjes onder hun kinnetjes. Door te zingen van Ned. kinderliedjes en kiekeboe, straalden ze en hardop lachen. Bij sommige gewoon even over hun bolleke aaien en de glimlach kwam vanzelf. Sjonge sjonge ,mijn hart scheurde toen ik dit alles aanschouwde. Ik heb foto,s mogen maken en brochure megekregen. Deze instelling is afhankelijk van donaties, dus............. ga ik wel iets doen als ik thuis kom. Wat zijn wij toch akelig stinkend rijk zeg. En vaak nog niet tevreden. Ik prijs mij een hel gelukig mens om dit allemaal te mogen ervaren en beleven. Morgen ga ik wer weg van hier. Foto,s op de p.c zetten gaat niet zo best vandaar. Maar eens krijgen jullie ze te zien hor. Vel leifs van mij voor allemasl en dank vor de berichtjes. xxxxxxxx Bethske.

  • 11 December 2008 - 01:29

    Liesbeth:

    Hee allemaal. Heel effe en berichtje van mij, want ik mag even op kantoor van het Hoetel waar ik nu ben in Antuiqa. Leuek mensen ontmoet , ok een oudere amerikaan, Skip ,die vandaag naar het ziekenhuis moest. Ja, ik met hem me om ok daar eens en kijkje te nemen. Wel een prive ziekenhuis, maar toch. wer een hele ervaring . en een hele leuke en knappe arts. Olala . Daarna herlijk op mijn eentje door de stad gedwaald. weer veel ervaringen op gedaan en schitterende gebouwen gezien. Onverwachts terecht gekomen in en ziekenhuis voor zwaar gehandicapten. Zowel lich. alswel Verstandelijk. Ben me rot geschrokken. De kinders liggen als het ware in een kooi van ijzer. De en met een onderlaken (?) de ander op ngewoon plastic, een en al vergroeiingen. Leftijd is niet te schatten. Deze mensen worden door hun fam. verstoten vanwege hun handicap. Ik mocht gelijk helpen en mee eten geven. Kop soep met brood en en fles met melk (?)Geen luiers maar katoenen lappen om. Geen schortje maar vieze doekjes onder hun kinnetjes. Door te zingen van Ned. kinderliedjes en kiekeboe, straalden ze en hardop lachen. Bij sommige gewoon even over hun bolleke aaien en de glimlach kwam vanzelf. Sjonge sjonge ,mijn hart scheurde toen ik dit alles aanschouwde. Ik heb foto,s mogen maken en brochure megekregen. Deze instelling is afhankelijk van donaties, dus............. ga ik wel iets doen als ik thuis kom. Wat zijn wij toch akelig stinkend rijk zeg. En vaak nog niet tevreden. Ik prijs mij een hel gelukig mens om dit allemaal te mogen ervaren en beleven. Morgen ga ik wer weg van hier. Foto,s op de p.c zetten gaat niet zo best vandaar. Maar eens krijgen jullie ze te zien hor. Vel leifs van mij voor allemasl en dank vor de berichtjes. xxxxxxxx Bethske.

  • 11 December 2008 - 19:19

    Jacqueline:

    Hee wereldreizigster! Wat een belevenissen. Kan niet wachten om je verhalen live te horen! Hier koud, guur, somber weer, dus maak nog maar geen aanstalten om terug te komen en geniet ze nog volop daar! Lieve groetjes Jacq.

  • 11 December 2008 - 21:25

    Jettie:

    Ha Liesbeth! Jeetje, wat een verhalen vertel je op je site zeg! Indrukwekkend hoor! En jij zit daar gewoon tussenin, en ook meteen helemaal erbij, zoals je schrijft, in dat huis voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapte kinderen. Meteen aanpakken ook,geweldig dat dat kan!hier zou zoiets niet kunnen, ze zouden aan je vragen voor wie je op bezoek komt en anders om je niet te bemoeien met de zaken van de verzorgenden of verpleegkundigen op de afdeling......
    Wat een indrukken doe je op, kun je ze allemaal vast houden? Ben erg benieuwd naar je verhalen straks.
    Liesbeth, geniet nog van je laatste week, denk ik hè? Pas goed op jezelf.
    lieve groetjes, Jettie

  • 14 December 2008 - 13:02

    Liesbeth Riemslag:

    hallo zusje zo te lezen en te horen geniet met volle teugen prachtig dat je dit kan meemaken iwij zijn benieuwd naar aale verhalen van je als je met de kerst bij ons bent geniet nog van deze laatste week en maak er nog iets moois van veel kusjes en we houden veel van je gr harry sjanet en de kids

  • 14 December 2008 - 21:56

    Liesbeth:

    Ola Ola, Ola, Zo , da is weer even geleden. J.L. donderdag van Antiqua vertrokken ,en op naar Semuc Champey, Een erg lange trip in de shuttlebus. Voor we Antiqua uit waren ,heb ik zeker 10 pakjes sigaretten binnen gekregen van alle uitlaatgassen en de smok. Jeetje nog aan toe toch. Onderweg veel armoede (huisjes en kinders)in en tussen prachtige bergketens. Zo dubbel is dat he. De trip was verder heel mooi, maar ook gevaarlijk bij tijd en wijlen (afgronden). Petje af voor de chaufeurs hier. Uiteindelijk in het Hotel (?)aangekomen. Onder aahn een ruige berg. De kamers stonden apart van het hotel. Wel ruig, zo ook het bed. Superdunnen matras en ik was soms bang om me extra om te draaien, stel dat de veren in mijn achterwerk schieten, nou dat zou toch niet echt tof zijn. Maar ja, dat is ook Guatemala.Om 22.00 uur in de avond was het aarde donker. Lichten gaan dan overal uit. Vrijdagochtend even een geweldig mooie wandeling om daarna ,eerst te klimmen om daarna af te zakken naar de watervallen. Zoooooooo., en dat was mooi !!!!!!!!!!!!!Wat een indrukken van een machtig mooie natuurschoon. Kan het niet uitleggen wat een gevoel dat geeft,tussen de watervallen te zwemmen in bijna warm water. Touwklimmen heb ik maar niert gedaan. Andere jongens van de groep )waren allen onbekenden, maar het klikte gelijk met iedereen)klommem in de boom (7 a 8 meter)om dan in de rivier te springen. Gewoon tof om te zien. Na een ti9jdje zijn we weer terug gegaan en naar de grotten van Luiguing te gaan. Zo, dat was wel stappen zeg,maar weer een te gekker ervaring in die zo super oude grotten. . . terug naar het Hotel en weer buiten gegeten. Bijtijds naar bed, want om 5.00 uur loopt de wekker af, om naar Flores te gaan,een erg lange trip.
    Met 2 duitsers en een vrouw van Guatemala(zij is met een van de duitsers getrouwd) opgetrokken en een groot gedeelte van de trip met hen doorgebracht. Via allerlei omwegen en gedoe(wat wij toch niet snappen)uiteindelijkm om 18.00 uur in het Hotel (achteraf zou blijken dat ik in het verkeerde Hotel zat .Maar goed al bij al, heb ik nu een hele mooie kamer ,vlakbij het meer ,Los lago ,. Ergens lekker gegeten en naar bed. Om 4.uur op. De bus komt om 4.30 uur om naar Tikal te gaan. Koud dat het was, mijn nieuwe paarsje vest vergeten mee te nemen, ligt nog in een busje (kwijt dus) . Een vann de chauffeurs zal het aan een armoedig gezinnetje geven. Ik was ook zoo stom geweest om een rokje aan te doen. Zien jullie het voor je ????In de jungle, blote benen., sandalen en geen mouwen. Nou ja, het was inderdaad geen gezicht, dus lachen. Er waren ook nog 3 jongelui uit Israel bij. Dat was echt hel tof. kon mijn hart weer even ophalen. Ze vertelden mij gelijk dat ik op een comedienne leek uit Israel.Ik moest gelijk met ze op de foto, en dingen nazeggen. Lachen in de vroege morgen. Jungle was =het einde. Wat geweldig ruig en al die boomwortels , enorme bomen en bamboeplanten. helemaal te gek, ik kan het niet anders verwoorden hoor.Na een toffe tocht ook met veel Maya tempels waren we om 13.00 uur klaar, en nu zit ik achter internet.Zo meteen de reis voor morgen gaan bespreken. Ja, de reis zit er bijna op, en dan richting huis. (wat ook weer goed is hoor. Veel ervaringe rijker geworden, zeker te weten. Nou lieve mensen , een dezer dagen mail ik nog voor de laatste keer, Woensdag veel onderweg om donderdagochtend al vroeg het vliegtuig te pakken. Vrijdagochtend om 8. 00 uur hoop ik Dietske en Johan weer te zien. Voor alleen een dikke zoen, een goeie zangrepetitie, en tot ????Lieve mama , nog even en ben ik weer thuis hoor. xxxxxxxxxx Liesbeth

  • 16 December 2008 - 16:03

    Liesbeth:

    Buenos dias, Ja, het is zover dat dit de laatste dag is van mijn werk/vakantie.Nu ben ik in Livingstone. Een klein eilandje,maar heel lief en sfeervol.Gister vertrokken uitFlores, en met bus en bootje over de rivier ,Rio Dolcu naar Livingstone. Potdorie wat een ervaring weer. Prachtige ruige oevers,van allerlei boomsoorten,en dan speciaal de ,mangrove bomen, en de eilandjes. (dat wist ik ook niet meer hoor.)Een en al wortels ,zand, kiezel dat zijn dan de eilanden. De mensen wonen er afgesloten van al het rumoer in de stad. veel kleine kinderen op die inmens grote rivier in een kano, boodschappen in dat bootje en vis vangen onderweg. Kinders zijn hier al heel vroeg zelfstandig en wijs. (niet echt kind zijn meer ) Gister zag ik 2 kleintjes sjouwen (6/7 jaar hooguit met takkenbossen op hun ruggetjes. dat is dus echt niet tof om te zien ,maar wel de werkelijkheid. Onderweg hotsprings aangedaan en door naar de kade. Zoveel mensen die dan aan je trekken om een taxi te nemen of wat dan ook. Mooi hotelletje aan de rivier. je ziet de vissers komen en gaan. En jongens wat een reigers zoveel ,honderden witte en zwarte. . Heb heerlijk zitten lezen en genoten van alles. 2 jongens onmoet waarvan een Amstrdammer en de ander van maleisia. Met hun gegeten en lang gesprek gehad over culturen en de politiek . Heel leuk hutje om in te slapen. De regen kletterde heerlijk op mun dakkie. Nu is het weer mooi weer , geen zon maar ja. Morgenvroeg de boot, en dan de bus (5 uur ) naar Guatemala -city, om donderdag ochtend om 4. uur op het vliegveld te zijn. terug naar huis,na een bizondere en enerverende en te gekke reis met zoveel indrukken. Ik zal het zeker erg gaan missen, maar ben ook heel dankbaar en bklij, om dit te hebben mogen en kunnen doen. Ik ga nu nog heerlijk genieten en zie jullie hopelijk allemaal weer. dank voor de leuke reacties. Tot gauw en een super dikke zoen van mij. bethske.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 December 2008

Hoi Liesbeth

23 November 2008

liesbeth

08 November 2008

Houdoe
Liesbeth

Van 17 maart tot 15 april ga ik een spannende tijd tegemoet in Sri Lanka. Twee weken de handen uit de mouwen steken bij een jongensweeshuis, Don Bosco in Maggona. Daar wonen zo'n 80 boys, zonder ouders of ouders die niet in staat zijn voor hun te zorgen. Daarna is het op naar Kandy, waar ik aan verschillende (opstartende) projecten een steentje ga bijdragen. Hier gaat het ook om ouderen. Ik houd jullie op de hoogte! Jullie kunnen mijn belevenissen via deze site volgen, en het zou superfijn zijn hier wat berichtjes te ontvangen. Liefs Liesbeth

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 45793

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda ,Project heet Foodsteps

18 September 2014 - 11 November 2014

Op naar Kona (Ghana)

08 Januari 2014 - 14 Februari 2014

Weer naar Ghana Stichting ATA. !!

25 September 2013 - 31 Oktober 2013

Liesbeth in Ghana 2013

28 November 2012 - 02 Februari 2013

Gaat spannend worden ,op naar Oeganda

14 December 2011 - 01 Februari 2012

Kilimanjaro beklimming Tanzania

20 December 2010 - 18 Januari 2011

Vrijwilligerswerk Zuid Afrika Kaapstad

17 Maart 2010 - 15 April 2010

Liesbeth in Sri Lanka

09 November 2008 - 18 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: