Bethske turug naar Ghana, ander project. - Reisverslag uit Breda, Nederland van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu Bethske turug naar Ghana, ander project. - Reisverslag uit Breda, Nederland van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu

Bethske turug naar Ghana, ander project.

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

08 Januari 2014 | Nederland, Breda

Nou, na veel 7 en achten hoop ik dat het deze keer wel lukt,Ik bedoel dan , deze site weer onder de knie krijgen. Ik Krijg er de zenuwen van. Niks voor mij, edoch toch uit proberen. Weet deze keer niet waar ik echt uit kom. Laat alles maar op me afkomme. En zie wel. Enfin jullie horen/lezen misschien wel eens wat. Internet verbinding = er niet, alleen als ik naar Kumasi reis. Weet dus nu nog niet veel te melden. veel kinderen, warm weer, en geen dikke winterjassen. Houdoe en tot ?? Gaat jullie allen goed . xx

  • 05 Januari 2014 - 14:41

    Liesbeth Riemslag:

    Bij mij doetieut bij jullie ook ??xx

  • 05 Januari 2014 - 16:15

    Janna, Hans En Nick Van Der Sluijs:

    Liesbeth, Wij wensen je heel veel suc6 en vooral veel plezier. Houdoe.

  • 05 Januari 2014 - 16:34

    Kirsti Nolten:

    Veel plezier Liesbeth, kijk uit naar je verhalen. Succes x

  • 05 Januari 2014 - 16:54

    Maya Ackerman:

    Hoi Liesbeth,een goede reis en kijk goed uit veel plezier,
    vele groetjes Maya.

  • 05 Januari 2014 - 18:04

    Carmen:

    Ha betske,

    Dus als ik het geod begrijp ben je hier weer 8 januari. Waar ga je nu naar toe. Ik vertrek 9 januari uit nandom en ga dan naar Kumasi,om op zondag naar Kosa te gaan, naar de kust. Vlieg 16 januari terug. see you. xxx

  • 06 Januari 2014 - 13:01

    Ikzelf :

    Waauw hijdoegut, hopelijk dat tie nu bij de meeste mensen op het scherm binnenkomt. x Ikke

  • 06 Januari 2014 - 18:07

    Maria:

    Hoi Bets,
    Ik wens je een hele goede reis en een hele fijne tijd daar in Ghana.pas goed op jezelf.
    Marie..Ja

  • 06 Januari 2014 - 19:29

    Anke:

    Liesbeth,

    Heel veel plezier, lekker genieten en veel liefde aan de mensen geven.
    Hopenlijk lezen we af en toe een verslagje!!!

    Greetz

  • 07 Januari 2014 - 22:06

    Liesbeth Riemslag:

    Slaope, wakker worre, ete,koffie,geldhale,naar de fyra, schiphol,inchekke,en woeps de lucht in,maar dan....... lijkt wel sinterklaas, verrassingen . houdoe .xx ikke
    ]

  • 16 Januari 2014 - 12:22

    Liesbeth Ik Dus .:

    Een goeie morgen allen die dit lezen. Tis weerum hierzo en benauwd. Na uiteindelijk 3 maal de verkeerde weg gewezen en dan noggus un eind te motte lopen ,uiteindelijk een internet cafe gevonden. Ben al blij dat er een is in deze omngeving. moet anders naar Kumasi(en die ervaring daar ervaar is als verschrikkelijk ) het is mijn stad zeker niet. Een en al mensen, lijken wel op een hele berg met mieren, zoveel, alles vliegt rijdt en loopt door elkaar heen, schuivende , zittende en veel slapende mensen ,verrijken het straatbeeld. Dan niet te vergeten de gillende en krijsende PASTOORS die alles uit de bijbel weergeven. Drommem met mensen erom heen. Ik ben j.l. zondag ook weereens geweest (en heb het weer gehad voor een hele lange tijd ) (Pinksstergemeente (of te wel, PEnta Costa Kerk. ) Mannen toch gescheiden van de vrouwen, . Een ieder zingt, danst, klapt, zuigende kinders aan moeders borst (melkfabriek)en blij kijkende mensen. Op zich fijn en mooi om te zien. Buiten hebben de kinderen een soort van Kerkdienst onder de bomen. Sfeervol. Komt net een loeiende ambulance voorbij, Daarachter een vrachtwagen met veel zingende en blijde mensen. (is er iemand dood ??). Veel van het land nog niet gezien, erg veel tijd kwijt met reizen van hot naar her. Uren in zo,n busje in de hitte en verkeer ( Oei oei oei ,Uren aan files. )Zo zonde van de tijd. Bij beide projecten handen uit de mouwen hoor, er is zoveel te doen. Maar ik mag de boel coordineren en organisren, (gaat tot op heden zeer goed en er is al veel aan achterstallig onderhoud gedaan. Echt lekker eten is er niet. Bijna iedere dag hetzelfde. Rijst met wat rood/bruine saus. Af en toe wit brood zonder iets. (heb zelf gelukkig sambal meegenomen. Is er nog iets hee. Alles is heel sober maar de kinderen tonen en zijn uitgelaten en tevreden. 14 jongens,leeftijd groep is van 9 tot en met 18 jaar. Ze zijn heel lief en bezorgt voor/om mij. Lachen veel met zun allen. Wassen in grote bakken met (grondwater)wat nog te weinig is om dat omhoog te pompen,dus met emmers eruit halen ,en die put is verschrikkelijk diep hoor. Ook ik was mij met emmertje in n douche ruimte (nou ja douche !!!). Kinderen plassen allemaal buiten. Zo ook met badderen ,maakt ze niets uit wie er bij staat, lopen gewoon in hun blootje rond. Gister tweede hands bdlakens gekocht (om afv te drogen )waren er zoooooo blij mee. (mer naam van hun erop )Zo ook drinkbekers,helemaal te vreden en dansen van blijheid. Waar ik nu ben was ook zeker achterstallig onderhoud, maar in het amdere project ben ik me echt helemaal te pletter geschrokken. Wat een zooi , verschrikkelijk. . Maar goed we oderhouden met de leiding in nederland goede contacten. Dat is fijn. Nou jongelui ,er is nog veel te doen, dus ik ga maar eens inkopen doen voor de 2 weeshuizen. Voor allemaal lekker genieten ut weekend, lekker stappen, nou ik mis mun pilske /wijntje, of peukie en effe Nederlands kleppe wel hoor. Tis gelukkig geen maanden hee. Houdoe en tot un volgennde keer. xx Lizzy (nieuwe naam )

  • 19 Januari 2014 - 14:45

    Liesbeth Riemslag:

    Goeie middag,en wat voor un middag, super warm, en heerlijk met de ventilator aan. Echt spannende dingen niet te vertellen, wel dat dit weeshuis weer iets heel anders is ,dan alle andere.Mag dus weer veel ervaringen op doen. Jammer dat er geen privicy is, ja op mun kamer terug trekken ,maar dat vind ik ook niks aan. Heb van de week echt perongeluk een guiniss biertje gekocht. Zag later dat het 7 % was, en ut smaakte me toch heerlijk. zo zo. Enne ja toch weer un peukie gekocht. Soms toch behoorlijk stressen en dan smaakt zo,n peukie stiekem achter un boom heerlijk. 1 a 2 per dag. Hou het dus netjes. Gister de kamers met de jongens schoongemaakt, verven, ramen lappen en ga maar door. Nieuwe matrassen ,helemaal blij. Ik had nog cakjes gekocht en instant cola dus was het feest. Dan nog 1 mentosje en de dag kon niet meer stuk. Het bankstel ( ha ha ,wat allang geen bankstel meer is, er uit gegooid. Dus nu in t.v. room ouwe matrassen op de grond, enn wat was het stil,als muisjes. Heb wel met een knul van 19 een tof gesprek gehad. Sinds van de week zit hij op de hoge school en dan intern,voor 3 jaar (soort kostschool.) intelligent is tie, hij komt er wel. ) Dan onderweg zie je plots een oude man aan de kant van de weg op een vuilnisbelt zitte, die naar eten zoekt. Ik observeer hem(staan in de file met de bus )Mijn hart scheurt als je een oude man, zo alleen daar ziet zitten ,even later een zwervend kind met alleen maar een doek om ,verder niks . Ja dan ben ik wel effe de weg kwijt hoor, en realiseer me voor de zoveelste keer hoe goed wij het wel niet hebben. Ik voel me daarom ook thuis hier. Kan veel delen, en leer nog steeds van de mensen hier. Hun hartelijkheid ,en hulpvaardigheid. . Zo mijn tijd is om ,en de timmerman komt mijn koelkast repareren (???) De deur ligt er al jaren uit, en stel dat er in de toekomst meer vrijwilligers deze kant op komen, dan wil ik wel dat het e.e.a. okay is in die kamer. Ik trof die nogal vreemsd aan. Ze hadden hun best gedaan op hun manier .Dus heb respect voor ze hoor. Ik ga us terug met de bus, en mijn maatje van 18 jaar, is verstandelijk beperkt, maar een beer van un knul. Houdoe veul plezier vandaag en tot ??? XXXX Liesbeth oftewel, Lizzy, Heeee, nana (oma )

  • 26 Januari 2014 - 17:31

    Janna, Hans En Nick Vd Sluijs:

    Liesbeth, veel respect voor je inzet daar. Geniet van je ervaringen. Kom heel thuis dan kan je Nick nogCarnaval leren vieren. Groetjes.

  • 31 Januari 2014 - 17:38

    Bethske:

    Zo, effe tijd voor mijzelf nemen. het is erg druk en van alles te doen in Kona.De knullen vanaf 9 tot en met 18 zijn in het verleden nogal verwend geweest door un leider die eerst voor de kinderen koos en dan pas voor de werkers . Een hele klus om dingen weer terug op de rail te krijgen.,op zun Afrikaans natuurlijk. Er gebeuren dingen waar ik nog steeds niets van begrijp. zal altijd wel zo blijven. Wat ik al vertelde de uitvaart van een jong meisje van 21 jaar aan het werk in haar kapperszaakje. Komt daar een grote truck ingereden,dood het meisje. Wat een spektakel tijdens de uitvaart.Huilende /gillende/ krijsende vrouwen. dansen, op zich heel mooi om te ervaren. Dan komen de vrienden (stoere boy,s)die de kist weg dragen Dan een enorme vechtpartij (allemaal zo zat als een aap )Kist valt om, en deksel eraf. Woeps zie je plots haar hoofd naar buiten komen. Echt afschuwelijk om te zien. Een van die knullen kwam naar mij toe, en beon in Twee (moedertaal)tegen mij te praten. Stonk un uur in de wind van de alcohol. Haha ik ben heerlijk in mun eigen taaltje tegen hem gaan praten. had je al die gezichten moeten zien. Ik ga maar eens wandelene, en de vlg uitvaart komt eraan op straat. Drums, zingen dansen, armen gericht naar God. God is alles, Als zij mij proberen af te zetten met weet ik veel wat, dan zeg ik altijd dat ik het mobiele nummer heb van God, en hij hen gaat straffen als zij mij belazeren. Veel lachen, en dat blijft op straat zeker. In ons huis , zit ik er af en toe wel effe doorheen. Zoveel miscommunicatie, weinig structuur, als je de daycare ziet, dan schrik je je een ongeluk. Maar ja. Waterput is nu helamaal leeg, haast geen grondwater meer (droogte)Dus veel zandwater waar de boy,s zich mee wassen ieder avond en morgen. Ik gebruik kliene waterzakjes om mij mee te wassen en ga nu naar de kapper om mjn haar te laten wassen =30 cent . watergebruik ochtend en avond is 5 bekers water. Ha ha , ja ja ik leer hier met heel weinig om te gaan, en alles lukt. Sjonge wij zijn met zun allen verwende lui. afgelopen dagen veel gekocht voor de kids schoenen sokken riemen, (twede hands)Uniformen laten maken , anders stokslagen ( de idioten ) Maar goed afrika blijft Afrika. Gister de hele dag met buurmanneke in ziekenhuis geweest voor gebroken arm. Geen geld Dan geen gips, maar steunverband. Uiteraard heb ik dat alles betaald, maar vandaag papa de opdracht te geven om weer te gaan werken, en warempel hij is gegaan. . . Er moet nog veel gedaan worden, maar ik ben al heel blij, dat ik in deze weken al veel terug op de rail heb kunnen zetten.,en ja ja coordineren. , Ga a.s. zondag naar hannukah om de kids weer e zien. Dan vlg week z0ndag voor 3 dagen naar de kust om dan weer naar Ned. terug te keren. Wens een ieder mooi weekend. tot ??? xxx vanuit een heel warm Akoona. Lizzy -nana - elizabeth-brunie.

  • 09 Februari 2014 - 18:19

    Maria:

    Tsjee, wat een verhalen weer Bets.
    Ik lees ze nú pas.
    Weer heel indrukwekkend.
    Wel mooi dat je dat allemaal mee mag/kunt maken.
    Gelukkig ben je gezegend met heel veel energie en een goede motivatie ,anders trek je dat gewoon niet.
    Goede reis terug.
    Marie Ja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Van 17 maart tot 15 april ga ik een spannende tijd tegemoet in Sri Lanka. Twee weken de handen uit de mouwen steken bij een jongensweeshuis, Don Bosco in Maggona. Daar wonen zo'n 80 boys, zonder ouders of ouders die niet in staat zijn voor hun te zorgen. Daarna is het op naar Kandy, waar ik aan verschillende (opstartende) projecten een steentje ga bijdragen. Hier gaat het ook om ouderen. Ik houd jullie op de hoogte! Jullie kunnen mijn belevenissen via deze site volgen, en het zou superfijn zijn hier wat berichtjes te ontvangen. Liefs Liesbeth

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 45779

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda ,Project heet Foodsteps

18 September 2014 - 11 November 2014

Op naar Kona (Ghana)

08 Januari 2014 - 14 Februari 2014

Weer naar Ghana Stichting ATA. !!

25 September 2013 - 31 Oktober 2013

Liesbeth in Ghana 2013

28 November 2012 - 02 Februari 2013

Gaat spannend worden ,op naar Oeganda

14 December 2011 - 01 Februari 2012

Kilimanjaro beklimming Tanzania

20 December 2010 - 18 Januari 2011

Vrijwilligerswerk Zuid Afrika Kaapstad

17 Maart 2010 - 15 April 2010

Liesbeth in Sri Lanka

09 November 2008 - 18 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: