liesbeth - Reisverslag uit Breda, Nederland van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu liesbeth - Reisverslag uit Breda, Nederland van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu

liesbeth

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

25 Maart 2010 | Nederland, Breda

Zo, een goeie warme lieve morgen allemaal. Ja, warm is het zeker en ook benauwd. Hoe gaat het bij jullie allen in Nederland? En het weer? lente ?Naar Fam. stuur ik bij tijd en wijlen een sms ,maar lees niets terug . Niet ontvangen ?(Hoe gaat het zusje )Ik heb van jakkie (= jaquline ten Oever )mijn grote steun en toeverlaat )begrepen dat misschien niet iedereen mijn verslag voorheen heeft ontvangen / Nou ja in het kort. voor diegene die nog van niets weten . Eerste dagen Don Bosco,jongens weeshuis. Tof met de boy,s(toen ik ze de foto van Joop liet zien,begonnen ze spontaan jingle bells te zingen !)! (Lachen )dus . maar een enorm regiem, en daar kan ik niet mee overweg.snauwen ,grauwen, tikken voor de kop verkopen, geen warmte. liefde,of wat dan ook REGELS! Proberen los te laten,maar niet echt lukte. misschien ook omdat ik alleen was in het gastenverblijf. Ik me daar erg alleen voelde en beslist niet prettig.Vloog er nog een tand uit mun mond, en aten de mieren mun heerlijke 2 broodjes op en ook mijn heerlijke crusly uit Nederland.non de pin ! Vandaar zondag naar Kandy gegaan,verblijf in een goed guesthouse. bush bush.Werd welkom geheten door een aardige kikker,en een hagedis op mijn voet. . Phoe. ! Kan het bijna niet omschrijven zo,een aparte belevenis.Rianne (een bizondere vrouw en haar man uit Waalwijk )hebben mij in contact gebracht met Samura. Een rijke vrouw uit Shrilanka, met een heeeeeeeeeeeeel groot hart. Met Samura haar ouders bezocht (vader werd 87 jaar )aparte belevenis. Ja en met handen eten gaat me hoe langer hoe beter af hoor. (duim is de lepel)leuk om te doen. (enne .minder afwas dames.)Gister met Samura op pad geweest.EErst naar Moeder Theresa huis. Zwaar gehandicapten,verstandelijk en lichaamlijk jongere vanaf 2 jaar. Heftig hoor.Daar verblijven ook alleenstaande oudere vrouwen ,zieken en verstandelijk gehandicapten . sjonge sjonge zeg. Voor onze begrippen niet te bevatten. Mensen ,bewoners tonen blij en tevreden. (dat is uiteindelijk de bedoeling)Aandacht, eten drinken ,slaapgelegenheid is er, ook al is het er erg primitief. Daarna naar bejaardentehuis (??)Daken kapot, regenseizoen komt eraan, (dus kijken en nadenken over sponsergeld)Nog effe naar jongenshuis, maar daar was een ceremonie gaande. Toen naar een jonge vrouw van 32 jaar in rolstoel,(is getrouwd) erg arm in afgelegen gebied, met dochterje van 4 jaar en inwonende moeder.Samura brengt haar iedere maand geld. Zo kan die jonge vrouw zich staande houden door, zelf met handwerk bezig te houden en te verkopen.Ik werd er verdrietig van, maar deze vrouw had zoveel positiviteit ,blijheid en tevredenheid,wat mij weer een beter gevoel gaf. (kan raar gaan hee ). Daarna , ha ha naar een 5 sterrenhotel . Samura had daar even een zaken gesprek. Van de hel in de hemel dus in nog geen 5 minuten. Om ongeveer 18.00 uur was ik weer thuis.Moe maar voldaan.Kort daarna is het al pikke donker, en hoor je allerlei geluiden, vooral jankende en blaffende honden. In de vroege ochtend is het buiten een heel schouwspel om te zien. Vrouwen die al naar de rivier lopen via steile bergwanden (voor en beneden) mijn raam,balcon om te gaan wassen . En maar kletsen . Mannen houthakken (koken )Wel leuk ,ik zwaai dan naar hen, en de hartelijkheid komt gelijk terug. Heel apart zo iets mee te mogen maken. Vanochtend ben ik weer even in het Moeder Thersa huis geweest. Had afspraak met zuster Johannes. Komt uit Venray, en werkt al jaren in Shrilanka. Is voor enkele dagen in Kandy, zij vertrekt zondag weer naar Colombo, daar werkt en woont zij. Heeft mij het hele huis laten zien en heel veel informatie gegeven. Morgen ga ik daar beginnen. Alles van werk is welkom. Gaat in het bizonder om het vermaken en spelen /zingen met hen. Vrolijkheid brengen. Dat zal wel lukken denk ik. Foto,s mag ik er niet maken (terecht)Maar sjonge voor onze begrippen is dit schrijnend. Straks ga ik met Samura naar het ziekenhuis.En daarna zie ik wel. Zo, ik hoop dat ik door mijn verhaaltje jullie un bietje op de hoogte heb kunnen brengen. Ik wens jullie allemaal een goeie dag toe, en stuur veel warmte door. (speciaal voor maya x en Cock). Liefs van mij Liesbeth.xxx

  • 25 Maart 2010 - 09:36

    Sharon:

    Jeetje Liesbeth,

    ik vind het knap dat je dit doet hoor. Ik zou dit zo graag willen, maar ik denk dat ik het niet aan zou kunnen. Zou het niet los kunnen laten.Elk zonnestraaltje dat je daar bij die kinderen brengt zal levenslange warmte geven.
    Ga zo door!!!

    Groetjes Sharon.

  • 25 Maart 2010 - 11:26

    Jettie:

    Hoi Liesbeth,
    Wat een belevenissen en indrukken heb je daar! Je verslag is uitgebreid genoeg om er hier, in het rustige en "niets te kort komende" Nederland, 'n beeld van te krijgen. Fijn dat je daar de tijd en mogelijkheden voor hebt. Leuk ook om te lezen dat contacten zo soepel verlopen en dat de mensen echt blij kunnen zijn met jouw praatje en betrokkenheid. Goed bezig dus, petje af!! Ik blijf je verslagen volgen, het koor is inmiddels ook op de hoogte van jouw site! We hebben gisteren van Maria jouw hartelijke groeten ontvangen, ook een goeie repetitie gehad.
    Succes daar met je ondernemingen, zo te lezen doet het de mensen daar veel goed!
    veel groetjes en xxx van Jettie

  • 25 Maart 2010 - 11:33

    Jettie:

    Liesbeth,
    je huidige locatie op je site is nog steeds Nederland....(zie de vlag), is wellicht aan te passen?
    En...heb je al foto's gemaakt? ben er benieuwd naar!
    groetjes, Jettie
    ps. het is hier nu geloof ik wel 20 graden, 'n prachtige lente dag!!

  • 25 Maart 2010 - 11:59

    Piet Snoeren:

    lieve Liesbeth
    Wa bende toch weer ver van huis!!!
    We lezen je verslagen met veel plezier en bewonderen je levenslust en dadendrang, zorg goed voor jezelf vooral en maak er ook een beetje leuke vakantie van ( als het kan)
    Zoen en tot schrijfs!
    Piet en Martha

  • 25 Maart 2010 - 13:16

    Loes:

    Hoi Liesbeth,
    Vermaken, zingen, spelen en vrolijkheid brengen is jou wel toevertrouwd! Wat een ervaringen. Maar jij kunt net dat ene verschil even maken en dat is voor alle mensen daar al heel fijn! Veel liefs, Loes Hoosemans

  • 25 Maart 2010 - 18:24

    Anouk:

    ha lies!

    Leuk iets te kunnen lezen!Wat een ervaringen!
    Heel veel suces nog de komende weken!

    Dikke kus Anouk en Erwin

  • 25 Maart 2010 - 21:00

    Harry:

    hallo lieve zus je maak weer een heleboel mee lees ik en doe weer veel levenservaringen op ik begrijp uit je verslag dat je je draai heb gevonden en dat het goed gaat met je fijn om te lezen we missen je wel je sms krijg ik wel door en heb ook regelmatig contact met marinet het ga je goed en geniet er nog van dikke kus van je broertje en sjanet plus kids xxxxxharry

  • 26 Maart 2010 - 09:10

    Liesbeth Riemslag:

    Zo, das effe tof, zoveel reacties, Goed te lezen dat jullie mooi lenteweer hebben,Hier is het aardig benauwd,en klam. Vanochtend voor het eerst naar de gehandicapten, Zo, keb wel wat keren moeten slikken hoor, de huilbui zal nog wel komen. Steen op mun maag. wat een trieste en schrijnende situatie zeg. Patienten tonen blij, en daar gaat het toch om!Maar owee wat zijn wij stinkend rijk. Ik heb echt ontzettend veel bewondering voor die mensen die daar al jaren werken.Primitiever dan primitief. Ik zou dat echt niet kunnen. Dat is dus een echte roeping.Soms schrik je van de gezichten van mensen. Edoch met de kinderen gezongen (?)geklapt , fruit schoongemaakt en gegeven,daarna om 11.30 uur lunch, Ja, dus ook de kinders rijst enzo geven ,en met je hand in hun mondje stoppen.Das toch wel effe raar hoor. Rijst ligt overal. Daarna schoonmaken en kinders naar bed.Dat doen de vaste medewerkers. Tussendoor worden de kinderen die hun plas of wat dan ook hebben laten lopen (bijna allemaal) 26 onder de emmer gewassen, en schone kleding aan. De zusters hebben hun handen vol. Tot 14.00 uur slapen ,daarna drinken en zo ,spelen (?) eten schoonmaken en naar bed. De oudere doen veel zichzelf. Nu ben ik weer bij Samutra, heb lunch gekregen en naar de bank, een hoop geld gepint. Gister alle golfplaten met toebehoren gekocht en inmiddels zijn de bouwvakkers al een nieuw dak aan het leggen in het bejaardenhuis. OOk mooi nieuw plastictafelkleden gekocht,heel fleurig. Wat straalden ze allemaal, en zo ontzettend blij. Foto,s komen er tzt aan. Heb nu nog 120,- euro over van de 650,-. Gaat denk ik naar het ziekenhuis. Ga daar morgen met samura heen, Wat een prachtvrouw zeg. Geweldig. (bedankt hoor Rianne.)Ik zal hier misschien nog 1 week blijven. Door omstandigheden, wil ik niet langer in Kandy blijven. Heb nog 1 week om na te denken en zien wat ik nog kan doen. Nou lieve allemaal, tot een volgende keer maar weer. Goei en mooi weekend. xxxxxxxx liesbeth

  • 26 Maart 2010 - 13:06

    Marijke V/d Bso:

    Ha lieverd, wat heb jij al veel meegemaakt in korte tijd zeg! Fijn dat je bij de zusters van moeder Teresa terecht bent gekomen.Het doet me denken aan mijn tijd in Azië toen ik ook vaak bij hen werkte-vooral op de Filipijnen. Daar heb ik eigenlijk ontdekt hoe mooi kinderen zijn. Dat was me nooit eerder opgevallen...
    Lieve Liesbeth, ik ben wel een beetje jaloers op jou(jesnaptmewel)maar ik wil je van harte een gouden tijd toewensen en vergeet jezelf niet!!
    Dikke kus van Marijke
    P.S.ik denk veel aan je.

  • 26 Maart 2010 - 13:33

    Willeke:

    hoi lief dapper mens...
    Er zijn mensen die het verlangen, maar jij doet het gewoon... toppie !!!
    Jij bent een voor-beeld van 'je hart te volgen'... en ook al zal jij af en toe het gevoel hebben zo weinig te kunnen doen...een glimlach, een vriendelijk woord, een helpende hand... je doet meer dan je denkt, ze zullen je nooit vergeten !!!...
    heel veel liefs van Willeke xxx

  • 26 Maart 2010 - 21:58

    Jacqueline:

    Jee meid, wat verricht je daar een hoop goed werk. Fijn dat je het zo goed met Samutra kan vinden.
    Stuur je straks nog een sms. Hee, en pas op met die apen op je balkon, voor je het weet ligt er zo'n harig mormel naast je in bed. Wel lekker zacht....
    X toi toi Pas goed op jezelf!

  • 27 Maart 2010 - 02:20

    Marinet:

    Hallo avontuurlijke zus .
    Ik heb je een smsje gestuurd .Maar wat geweldig wat je daar in zo'n korte tijd al hebt gedaan petje af voor je .
    Ik hoop wel dat je zelf ook nog aan iets leuks toekomt en de andere kant van het land kunt zien .Want het moet er ook prachtig zijn heb ik begrepen .
    Het zal een hele overschakeling zijn straks weer in dit luxe landje .Want je komt van het ene uiterste dan in het andere .
    Maar mooi dat je dit in je leven ook mee mag maken en je zorgzaamheid en warmte aan hun kunt geven .Deze mensen hebben het echt hard nodig goed dat er mensen zijn zoals jij .
    Wens je nog veel goeds en denk ook om jezelf .
    Veel liefs en tot hoors weer .Je zus marinet .x

  • 29 Maart 2010 - 09:14

    George Riemslag:

    Hoi Lieske !

    Zo zeg, wat aangrijpend allemaal, maar wel prachtig om zoiets mee te mogen maken en te ervaren allemaal !!
    Ik lees met veel belangstelling jouw verslagen en ik wens je vanuit Heerlen nog een fijne tijd daar, nou ja , fijn...??
    Liefs van je broer-neef,George

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Van 17 maart tot 15 april ga ik een spannende tijd tegemoet in Sri Lanka. Twee weken de handen uit de mouwen steken bij een jongensweeshuis, Don Bosco in Maggona. Daar wonen zo'n 80 boys, zonder ouders of ouders die niet in staat zijn voor hun te zorgen. Daarna is het op naar Kandy, waar ik aan verschillende (opstartende) projecten een steentje ga bijdragen. Hier gaat het ook om ouderen. Ik houd jullie op de hoogte! Jullie kunnen mijn belevenissen via deze site volgen, en het zou superfijn zijn hier wat berichtjes te ontvangen. Liefs Liesbeth

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 45786

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda ,Project heet Foodsteps

18 September 2014 - 11 November 2014

Op naar Kona (Ghana)

08 Januari 2014 - 14 Februari 2014

Weer naar Ghana Stichting ATA. !!

25 September 2013 - 31 Oktober 2013

Liesbeth in Ghana 2013

28 November 2012 - 02 Februari 2013

Gaat spannend worden ,op naar Oeganda

14 December 2011 - 01 Februari 2012

Kilimanjaro beklimming Tanzania

20 December 2010 - 18 Januari 2011

Vrijwilligerswerk Zuid Afrika Kaapstad

17 Maart 2010 - 15 April 2010

Liesbeth in Sri Lanka

09 November 2008 - 18 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: