Oeganda Foodsteps. 2014-2015 - Reisverslag uit Breda, Nederland van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu Oeganda Foodsteps. 2014-2015 - Reisverslag uit Breda, Nederland van Liesbeth Riemslag - WaarBenJij.nu

Oeganda Foodsteps. 2014-2015

Door: Dikke beths

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

09 December 2014 | Nederland, Breda

Un goeie avond allemaal, ja nog een naggie slapen en dan is het zover. gepakt en gezakt het avontuur tegemoed. ben wel een beetje nerveus maar dat hoort erbij. Wens jullie alvast goeie weken en een heel goede jaarwisseling.Hopelijk kunnen wij via deze site wat contact houden. Houdoe en tot ??? X Liesbeth

  • 09 December 2014 - 19:39

    Manja:

    Goede reis en succes met dit nieuwe avontuur (lees: goed werk).

  • 09 December 2014 - 22:28

    Vera:

    Ik wens je een heel goede reis en ik hoop dat je het beter treft in Oeganda dan in Ghana de afgelopen keer. Ik kijk uit naar je verhalen! Fijne kerst en jaarwisseling. (ps. waren de sint-rozijntjes van jou? zo ja, bedankt :))

  • 10 December 2014 - 10:38

    Tessa:

    Wens jou een hele goeie reis, een aangenaam en nuttig verblijf daar en een gezonde terugkeer toe.
    Tot volgend jaar ergens!

    liefs,
    Tessa

  • 10 December 2014 - 11:16

    Betty:

    Hoi Bethske,
    Goede reis en wij hopen, dat het werken met straatkinderen in Oeganda jouw de voldoening zal geven, die je er van verwacht. Succes!
    Jan en Betty

  • 10 December 2014 - 19:52

    Frans En Amy:

    Liesbeth, goede reis en we hopen dat jouw positivisme in Oeganda een goede uitwerking voor de kinderen heeft. Frans en Amy

  • 10 December 2014 - 22:25

    Ellen En Thijs:

    Lieve Liesbeth,
    We hebben elkaar gisteren nog gedag gezegd. Een heel goede reis gewenst. Geniet ervan, maar kom bovenal gezond weer terug. Groetjes, Thijs en Ellen en de kids (+ boys)

  • 12 December 2014 - 07:28

    Bethske:

    Zo zo, een uitstekende goeie morgen allen.Zoals je ziet en ik heelhuids aangekomen, a een enerverende reis van bijna 24 ur',.Amsredam_Istaboel. Was prima,maar o wee de 2 de vlucht was zeker in het begin een groot theater. Een super zatte vrouw en 2 kids al op et vigveld en dan in het vliegtuig zelf.Na meer dan 2 uur vliegen kregen wij wat drinken en pas veel later eten.Alle aandacht voor die vrouw, die uiteindelijk in de handboeien werd geslagen en achter in et vliegtuig werd gezet.Arme kinderen. IVeel mensen boos uiteraard ,zeker vanwege dorst (droge lucht ) Voor de landing 'was daar plots een andere vrouw die keihard begon te praten tegen haar achter buurman'en zij deed me toch lelijk tegen die man. Oh oh. Geen onplezierige vlucht dus. Bij aankomst stond daar al iemand op mij te wachten.5.00 uur..Gezellig,eenvoudig hotelleke.Slapen dus. Er is nog een jonge knul uit Belgie en 2 Nederlanders:.Zo meteen gaan wij naar het project,Ben reuze beniuwd.Ons hotelleke staat midde in de wijk (gewoon tussen de lokale bevolking)Dus leven is er genoeg.Het kraaien van de haan,zegt al genoeg hee!Zo jullie weten nu weer iets van mij.(Zonnetje staat hoog aan de hemel!!Voor Karin en vrienden, veel sterkte hee de komende tijd..Denk aan jou/jullie hoor.xx Betske.

  • 18 December 2014 - 16:32

    Liesbeth Riemslag:

    Goeie middag, snel even, had een verslag gemaakt en druk perongeluk ergens op en..............foetsie weg !!! Heb de indruk dat mijn verslag vorige week niet is doorgekomen ?? kan dat ? Maar goed, het werk is heftig ( 101 kids )Van 2 dagen jong tot en met 18 jaar (laatste is grote groep van 15 knullen die moeilijk te handaven is (Heb als oudere oma toch overwicht ) wETRK VEEL BIJ DE BABY,S heerlijk die mooie zwartjes, en zo klein ze zijn wat een verschrikkelijke dingen zij al hebben meegemaakt. Ook de middengroepkinderen jongens en meisjes, tot verminkingen toe, zwaar ondervoed, enorme achterstand. Ja ja wij hebben het maar goed in ons kikkerlandje. Kids krijgen heel goed te eten ,zelfs vlees is er bjij. Ik moet stoppen want internet cafe gaat sluiten Het is nu 18.30 uur Goed weer, geen zon maar lekker. Houdoe aallemaal en tot ???? XXX

  • 20 December 2014 - 16:19

    Carmen:

    Ha liesbeth,
    Lees dat je weer druk bezig bent, uitdaging genoeg zo te zien.
    Geniet er van ondanks alle ellende die je ng zal zien.
    Maar ook heerlijk het zonnetje, hier storme en regen.Maar goe dik mag ok zo weg,over 2 weken zit ik ook in "mijn"Ghana. Nog 5 dagen werken,aftellen dus.
    liefs xxx carmen

  • 21 December 2014 - 21:31

    Jacqueline:

    Hee lieve Beths, hehe eindelijk lees ik een bericht van jou. Hoop zo enorm dat je een goede tijd hebt daar, je steentje bijdragen zal je sowieso toppie doen maar we hopen van harte dat dit project je voldoening geeft. Toi toi vrouwke, we zijn trots op je! Dikke pakkers van Jacq en Toon

  • 23 December 2014 - 09:19

    Liesbeth:

    Eindelijk effe de tijd genomen om op internet te gaan. heb wel zo,n tablet ,maar dat is een goedkoop ding met oude instellingen ofzo. Maar goed. L
    j.L. zaterdag naar de gevangenis gegaan. Met een bus vol verrassingen voor de jongens en meisjes. Leeftij van 2 jaar tot 19 jaar )300 kids )Nathalie en Werner(BELGIES ECHTPAAR )HEBBEN DIT 12 JAAR GELEDEN ONTDEKT.Greep nhun zo aan dat zij begonnen zijn met schoonmaken van al die gebouwen,waar al jaren kinderen van de straat (door de politie)werden afgeleverd (als vee ).Laatste maanden ( in die tijd ) geen leiding of zo. Geen eten /drinken waardoor die kids de omliggende dorpjes in gingen om te stelen.. Politie kwam weer, en kregen daardoor nog meer slaag. De gebouwen waren /zaten vol met poep /pies/ratten/vlooien en muizen,waar de kinderen ook sliepen ,op betonnen vloer. Er was niets, Nu 12 jaar verder is het nog afschuwelijk om te zien ,maar stukken verbeterd. Er zijn nu stalen bedden, met dekens, (vaak met 3 in bed )Een buitentoilet (BRRRRRRRRRRR)3 maal per dag eten, ze hebben er nu een houtzaagerijtje,en een ruimte waar slippers worden gemaakt, een soort van moestuin waar de kids in/op werken. Zijn er nu nog 300 . De laatste lichting van straat jongeren mag geen bovenkleding aan de komende 6 weken, vanwege regels ex. Ze totn weinig tot geen emotie, alleen met zang ,dans gaan ze goed en swingend te keer. Verder dragen ze vonden, en stinken nog behoorlijk. Nathalie mag i maal per week daar heen om wat controle te houden.Schrijnend de verhalen die er achter zitten. Straat jongens hebben allemaal in de prostitutie gezeten. (jongens die van daar nu bij ons zijn van hetzelfde)Vlg week er weer heen. Bij ons druk, en kom er hoe langer hoe meer achter dat kinderen niets voorstellen. Wat een littekens van slaag en zo. Meisje van 10 jaar ( 7 maal achter elkaar verkracht )Men zegt hier dat, als die kerels aids hebben het over kan gaan als ze sex hebben met kinderen. Genitialen worden zonder verdoving weggesneden (dit om medicijnen en drankjes van te maken )Medicijn man en hekserij . Zo zijn er nog meer rot verhalen ,zal ik jullie besparen/
    Voor de sponsers, Wendy een prachtig loopfietsje gekocht (ozo blij)
    Hetty, gister een soort van tentje gekocht met matrasje en muskietennetje erin voor de pasgeboorene.Angeliek paracetamol en 4 thermometers en stetescoop.,Jacomien en Hans 2 prachtige jurkjes voor 2 zwaar beschadigde kids van 1o jaar die nog nooit iets gekregen hebben .Ieneke kleurboeken en potloden (jongens van 19 jaar in de gevangenis helemaal blij !!)Van cokkie, marcel,( Ellie +)Jeanne-Toon Ferdinand ga ik een kast kopen voor de baby,s . Die is er nog niet. Van allle andere mensen super super bedankt voor het ondergoed. Wat waren ze blij, en kwam net op tijd. Van Anton, nelleke,jan,annetje ga ik muurschilderingen maken op de baby kamertjes. Nou ik vlieg er van tussen. Gister enorme hoos/donderbui gehad, door en door nat. Door donker door de bush naar huis, een en al slipgevaar, maar ...........ik ben overeind gebleven,geen licht of wat dan ook. Ik moet wel zeggen dat de Afrikaan suoer goeie ogen hebben ,ik zie niets in donker, zij wel hoor. Ook prachtige tanden.. Nou houdoe en allemaal kei gezellige dagen , xx ikke

  • 26 December 2014 - 14:42

    Ellen En Thijs:

    Lieve Liesbeth,
    Wat een hartverscheurende verhalen die je weer schrijft. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat volwassen mannen zich zo aan kinderen vergrijpen. Hebben ze dan helemaal geen normbesef. Dat het tegen aids zou helpen is volgens mij gewoon een verzinsel, waarvan ze zelf ook wel weten dat het onzin is, maar als verschoning kan gelden voor hun gedrag. Fijn dat de spulletjes die je mee hebt genomen zo goed van pas komen en je het geld goed kan besteden. Laat je niet op je kop zitten. Geniet er ook van. Groetjes van Nederland en tot in februari.

  • 03 Januari 2015 - 09:43

    Betty:

    Liesbeth,
    Het nieuwe jaar is weer begonnen: wij wensen je een goed jaar toe en hopen, dat je wensen uit mogen komen. Heb je uitgebreide verslag gelezen, maar daar wordt een mens niet vrolijk van! Wat een nare toestand voor de kinderen, we kunnen het ons niet voorstellen. Dat je je staande kunt houden vind ik heel knap. Nou beste meid, doe nog veel goeds en tot een volgend contact. Betty

  • 06 Januari 2015 - 13:30

    Annie En Adrie Van Reijen :

    Hoi, Liesbeth .

    Wat een ellende daar . Ze kunnen jouw hulp daar goed gebruiken .Die baby's zijn leuk en mooi om voor te zorgen .Zeker die mooie kraal oogjes . Nog de beste wensen voor2015 .De tijd gaat erg snel . Je let toch goed op je gezondheid . Tot horens . Gr A&A

  • 07 Januari 2015 - 16:25

    Liesbeth:

    Goeie avond allen, die nieuwsgieig naar mij zijn. De beste wensen voor 2015, en ik ben blij da die idie dagen weer voorbij zijn. Terug naar et normale leven. Toetsenbord doet het niet god, du sorry darvoor.
    Ja, het werk is leuk, vooral met de bby,s maar de verhalen er chter i afschuwelijk. Giter baby van 4 dagen binnen gebracht. Moeder kon r niet voor zorgen geen geld, (20 jaar ) vandaag knulleke gevonden aan boom vat gebonden van anderhalf jaar . Z ijn er nog meer van die onmenselijke verhalen. Het etn voor de knderen is goed, maar helaas weinig tot geen structuur (wel bij de baby,s)Veel liefde voor die keintjes en keigoed werk ,en harde werksters. Leuke collega,s dus. Veel plezier met elkaar.Morgen naar de gevangenis, en zien wat ze daar weer aan kinderen hebben binne gebracht. Van allerlei culturen. De kinderebn van de caramagon ultuur slapen dan ook aparte gebouw. Verschrikkelij om te zien, maar altijd nog beter dan op straat of op vuilnishoop. Ga dir weekens w.s. naar Tororo op bezoek . Heb nog geen vrije dag genomen ( na bijna 1 maand werken )Zien wel. Nou wens en ieder veul plezier waar de mee bezig bent. Sterkte met zieken of vrdrietige mensen. Ik ga un net halen Is nu 18.30 uur hir . Houdoe xxx Liesbeth

  • 28 Januari 2015 - 22:47

    Karel En Lia:

    Hoi Liesbeth
    wat een verhalen. Knap dat je staande kunt blijven. het zal wel vaak voelen als die bekende druppel op de gloeiende plaat. maar anderzijds hoop ik dat je kracht kunt putten, wanneer je kinderen weer een klein stukje op weg hebt kunnen helpen.
    wij wensen je veel sterkte en energie om door te gaan. Lieve groet, Karel en Lia

  • 03 Februari 2015 - 08:17

    Bethske:

    Zo weer effe geleden,maar was soms te laat voor internet.Ben nu weer als enige blanke aan het werk, wat erg leuk blijft met de moeders en collega,s.. bDe organisatie is niet geweldig,zelfs erg. 2 Belgiese mannen zijn 4 weken gekomen ,om hotel te bouwen . Nou voor geen meter dus, ze hebben 2 kamers mogen schilderen (waren na 3 dagen klaar )en wat waterkranen verwisseld,that,s it.b Een maal is zij komen kijken, heeft de mannen niet bedankt of houdoe gezegt. Zijn gewoon voor Piet snot daarheen gegaan. Gelukkig is er voor mij genoeg werk met de kleintjes. Gister kreeg ik een manneke van 3 mannden in mijn armen . Zonder enige tekst en uitleg. Als ik niets vraag weet ik ook niets. dE 3 KASTEN VAN SPONSERS ZIJN NU KLAAR EN STAAN IN DE KAMERS VAN DE MOEDERS TE PRONKEN.wAT ZIJN ZE BLIJ. vEEL DANK AAN fERRY, COKKIE ELLIE (+)MARCEL,JEANNE EN TOON . Ik ben zelf blij dat ik daadwerkelijk het sponsergeld heb kunnen gebruiken en op een goede plaats is terrecht gekomen.. De kinderen zijn nu weer naar school (waardoor stuk rustiger en veiliger is op het werk ) Als er geen personeel is dan heb je ook niet genoeg ogen. Straat kids hebben een andere cultuur, overleven, niet luisteren en liegen ,en jatten (vaak en veel zeker onderling ). Deze week 6 jongens betrapt op mis/gebruik van de kleintjes van bijna 2 jaar. Ik zelf niet gezien, maar 1 collega zag het en een van de grote knullen. De 6 knullen zijn van 8 tot 13 jaar. Wat ze hebben gedaan is nog niet duidelijk,met kussjes op mondje, borstjes, en vagina. Alle drie de kleintjes gillen als je ze verschoons of na het badderen afdroogd. Afschuwelijk. Kindjes waren al zo getraumatiseerd, en nu nog meer. Bale bale. Gewoon geen personeel aan willen nemen of de tijd daarin stoppen. Wijallen vragen dit al weken.. Nee voor mij geen Foodstep meer. jammer voor de kinderen.Waar gaat het heen, als er straks geen foodstep meer is ??. Wil er niet over na denken. Verder ...het wer is geweldig, goed warm. Dus iedere dag na werk een koude pint, dus kilo,s erbij (verdorie ). De tijd met de 2 belgen was erg gezellig en veel lachen.Maar alleen lukt mij dat ook wel hoor. Nou het is kwart over tien, en ik ga richting werk. beetje laat vandaag, maar gister van 6 uur tot 6 uur gewerkt met daarvooe een slapeloze nacht. Dus effe de accu opladen. Nou tot volgende week ergens en een goeie werk week allemaal. Dikke zoen xx Liesbeth

  • 04 Februari 2015 - 21:10

    Ellen En Thijs:

    Hoi Liesbeth, Nog even en dan vlieg je weer naar huis. Kom je terug vanuit de warmte naar het qua temperatuur koude Nederland. Kun je weer een beetje op adem komen, want zoals je het beschrijft is het een wereld die zover van ons afstaat. Niet alleen arm ten opzichte van rijk, maar hoe mensen denken, hoe ze met elkaar omgaan. Ik vind het knap hoe je je staande houdt. Ik zou denk ik alleen maar erg boos zijn omdat je de energie die jij er in stopt, maar zo moeizaam terug ziet. Jouw harde werken geeft bij die kindjes een moment van geluk en zorg, maar het lijkt zo moeilijk om iets blijvends op te bouwen. Jij hebt er alles aan gedaan, dus er valt je niets te verwijten. Geniet er nog even van. Voor je het weet is het 10 februari. Tot gauw in Nederland. Groetjes, Thijs en Ellen en kids met aanhang

  • 09 Februari 2015 - 12:39

    Bethske:

    Zo. de laatste uurtjes in het zo warme Uganda(37 gr.)zijn aangebroken. Zal koud zijn in Nederland. Gister een geweldig afscheid gehad. Allemaal dansen en zingen voor mij. EErst de kleintjes dansen,zo geweldig die kleine lijfjes en zo rhytmish,ogelooflijk.De grote , zeker de knullen is peachtig om te zien. Acrobatische toeren uit halen. Was moeilijk om de tranen binnen te houden.Wat ga ik dit alles missen, heerlijk het straat leven, altijd buiten, even vriendelijk allemaal ,zeker de lokale bevolking, altijd wel roepen in het voorbij gaa. Lachende ,mensen, ook al hebbe4n zij geen cent te makken. Het sociale hier (is bij ons ver zoek hoor.) Het werk en hotel verblijf was heel tof. Gister nog een bijeenkomst van condoleance meegemaakt.. Honderden mensen gaan condoleren in de hoop ook eten te krijgen. EEn enorme bedrijvigheid . oh oh. Vandaag rustig aan, nog de nodige dingen in orde maken, bij een van onze jongens op bezoek (zit net 1 mnd op kamers ,nou ja kamers !!). Haren laten wassen, dochen eten ,verder in pakken en dan hup naar het vliegveld. EEn flinke bagage aan ervaringen, ontmoetingen mee naar huis . Wat ga ik dit alles missem. Afrika is mijn land. Wie weet !! Nou we zien elkaar wel weer ergens ,carnaval of het gewone leven weer. xx Voor jullie van mij dja dja = oma ha ha

  • 11 Februari 2015 - 19:15

    Lia:

    Hoi Liesbeth, inmiddels weer op Nederlandse bodem. weer een heleboel ervaringen rijker. en mogelijk illusies armer. Ik heb diep respect, dat je het blijft proberen. Ik denk dat ik allang het bijltje erbij neer had gegooid.
    voor de kinderen betekent het in ieder geval momenten van aandacht en liefde en dat is wat zij moeten ontberen.
    welkom thuis.
    lieve groet Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Van 17 maart tot 15 april ga ik een spannende tijd tegemoet in Sri Lanka. Twee weken de handen uit de mouwen steken bij een jongensweeshuis, Don Bosco in Maggona. Daar wonen zo'n 80 boys, zonder ouders of ouders die niet in staat zijn voor hun te zorgen. Daarna is het op naar Kandy, waar ik aan verschillende (opstartende) projecten een steentje ga bijdragen. Hier gaat het ook om ouderen. Ik houd jullie op de hoogte! Jullie kunnen mijn belevenissen via deze site volgen, en het zou superfijn zijn hier wat berichtjes te ontvangen. Liefs Liesbeth

Actief sinds 21 Okt. 2008
Verslag gelezen: 3212
Totaal aantal bezoekers 45703

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda

10 December 2014 - 10 Februari 2015

Op naar Uganda ,Project heet Foodsteps

18 September 2014 - 11 November 2014

Op naar Kona (Ghana)

08 Januari 2014 - 14 Februari 2014

Weer naar Ghana Stichting ATA. !!

25 September 2013 - 31 Oktober 2013

Liesbeth in Ghana 2013

28 November 2012 - 02 Februari 2013

Gaat spannend worden ,op naar Oeganda

14 December 2011 - 01 Februari 2012

Kilimanjaro beklimming Tanzania

20 December 2010 - 18 Januari 2011

Vrijwilligerswerk Zuid Afrika Kaapstad

17 Maart 2010 - 15 April 2010

Liesbeth in Sri Lanka

09 November 2008 - 18 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: